Skip to main content

Usein kysytyt kysymykset

Penguin-veneiden viralliset kantavuudet ovat:

Penguin 28 – max 180 kg

Penguin 38 – max 325 kg

Penguin 42 – max 430 kg

Penguin veneet painavat seuraavasti vakioversiona:

Penguin 28 noin 56 kg

Penguin 38 noin 85 kg

Penguin 42 noin 125 kg

Penguin-veneet liukuvat hyvin vedessä myös pienellä teholla.

Penguin 42 – max 15 hv.

Penguin 38 – max 10 hv.

Penguin 28 – pieni sähkömoottori.

Kaikkiin malleihin lyhytrikinen kone.

Penguin-veneet valmistetaan käsin laminoimalla lasukuitumatosta ja hartsista. Ulko- ja sisäpuoli ovat Gelcoatia.

 

 

Penguin-veneen katamaraanipohja ei sovi erityisen hyvin tavalliselle venetrailerille. Parhaiten sopii vesijetti-traileri, jonka pitkospuut voi säädellä sopivaksi Penguin-veneen kölien väliin.

Penguin-veneen traileri
Penguin-veneen traileri

Toinen vaihtoehto on kuljettaa Penguin-vene peräkäryllä mihin rakentaa tai ostaa meiltä siihen sopivan Ranturin.

Penguin-veneen kuljetusteline peräkärrylle.
Penguin-veneen kuljetusteline peräkärrylle.

Penguin-vene ja ranta

Jos Penguin-veneen normaalioloissa vetää maihin kannattaa veneelle käyttää Penguin-veneen Ranturia. Sillä vene liikkuu mukavasti ja kölit eivät kulu. Homman voi vielä helpottaa vinssillä. Ranturin voi helposti rakentaa itse tai ostaa valmiina meiltä.

Penguin-veneen Ranturi
Penguin-veneen Ranturi

Lasikuituvenettä on hyvä korjata kun väripintaan on tullut vaurio niin että lasikuitu näkyy. Korjausohjeita saa esimerkiksi pyytämällä meiltä tai lukemalla täältä.

Työhön tarvittavia materiaaleja voi ostaa myös meiltä.

Penguin-veneet ovat valmistettu lujitemuovista (lasikuitu). Ulkokuori on Gelcoatia ja sisäpuoli Topcoatia.

Pesuun käytetään makeaa vettä ja pehmeä harja tai sieni. Tarvittaessa voi käyttää veneen pesuainetta tai mietoa yleispesuainetta. Pesuaineen valmistajan ohjeita kannattaa noudattaa. Mikäli mahdollista huuhdo lintujen ulosteet veneen pinnoilta ja kuomun päältä tuoreeltaan.

Ulko- ja sisäpuoli pestään samalla tavalla.

Veneiden keulapenkki toimii samalla kellukkeena (ilmatankki). Siihen muodostuu ajansaatossa kondenssivettä. Etupenkin alareunassa on kaksi kondenssivesitulppaa, joita kannattaa avata syksyisin/keväisin jotta kerääntynyt vesi pääsee pois.

Keski- ja takapenkki toimii myös kellukkeina. Penkit on täytetty routastyroxilla, joka ei ime vettä. Näissä penkeissä ilma pääsee kiertämään vapaasti. Sen lisäksi pohjassa on reikiä, jotta niihin mahdollisesti tuleva vesi pääsee pois.

Penguin-veneen talvisäilytys on yksinkertaista.

Kun venettä nostaa vedestä viimeisen kerran syksyllä niin etupenkin kondenssitulpat kannattaa avata, jotta penkkiin mahdollisesti kerääntynyt vesi saadaan tyhjennettyä.

Vene voidaan sisäpuolelta pestä vedellä, sopivalla pesuaineella sekä pehmeällä harjalla. Saman voi tehdä ulkopuolelle.

Pesun yhteydessä näkee myös hyvin, jos geeli (maali) pintaan on syntynyt vaurioita. Näistä on hyvä ottaa kuva, jotta pystyy suunnittelemaan vaadittavat korjaustoimenpiteet. Rikkoontunut geelipinta kannattaa aina korjata. Katso erillinen ohje.

Pesun ja vauriotarkistuksen jälkeen vene kannattaa kääntää ylösalaisin kahden noin 10 cm paksun parrun päälle, jotta ilma pääsee kiertämään.

Sitten vaan odottamaan kevään tuloa.

 

Penguin veneet on valmistettu lujitemuovista (lasikuidusta).

Veneen hoitaminen on yksinkertaista. Veneen voi sisäpuolelta pestä vedellä, sopivalla pesuaineella sekä harjalla. Sama koskee ulkopuolta.

Etupenkki on samalla ilmasäiliö. Säiliöön voi ajan saatossa kerääntyä kondenssivettä. Penkin etureunan alakantissa on kaksi kondenssivesitulppaa, joita kannattaa avata kerran vuodessa. Muista ruuvata tulpat takaisin heti tyhjentämisen jälkeen.

Keski- ja takapenkki on täytetty styroxilla, joka ei ime vettä. Laatikoiden pohjassa on reikiä, mistä laatikoihin mahdollisesti kerääntynyt vesi pääsee pois.

Talveksi veneen kannattaa kääntää ylösalaisin, ellei sitä voi säilyttää sateelta ja lumelta suojassa.

Jos veneen maalipintaan syntyy vaurioita niin, että lasikuitu näkyy niin paikka kannattaa korjata tai korjauttaa mahdollisimman pian. Ajan saatossa lasikuitu kärsii vedestä ja siihen voi muodostua ruttoa.

Lasikuituveneen korjaus on sinänsä kohtuullisen yksinkertaista. Korjausohjeita saa meiltä. Toinen vaihtoehto on kääntyä ammattilaisen puoleen.